Chiptuning - co to jest?

Chip-tuning #1

Chiptuning to elektroniczne zwiększenie mocy silnika samochodu. Daje radość z jazdy i podnosi Twoje bezpieczeństwo na drodze. Pozwoli Ci odkryć Twój samochód na nowo – szybszy, sprawniejszy, palący mniej paliwa. Chiptuning polega na wykorzystaniu rezerw, jakie zostawił producent Twojego auta. Dlaczego jest to możliwe?

Samochód benzynowy posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. ECU dysponuje wiedzą o tym, jak sterować paliwem i zapłonem w dowolnych warunkach. Parametry wpisane do ECU są przygotowane tak, aby trwałość auta była jak najwyższa, ale jednak niekoniecznie tak, aby silnik rozwijał największą moc i moment obrotowy i palił najmniej paliwa. Dlaczego?

Nie każdy dba o swoje auto. Fabryka celowo obniża osiągi silnika aby zabezpieczyć go przed awarią w wyniku niewłaściwej eksploatacji. Silnik niekiedy długo pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania, bywa zasilany paliwem złej jakości, a używane materiały eksploatacyjne są nie wymieniane w terminie.

Samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa – ale ponieważ normy określają dla jakich prędkości ( 90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i zużycie paliwa dokładnie przy tych prędkościach na 4 i 5 biegu wytwarzając sztuczne „dziury w gazie”. Duże ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu poprawienie spalania w „cyklu miejskim” – auto jednak traci znacznie na elastyczności.

Opłaty za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika, stąd większość aut oferowanych na rynku niemieckim ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie – choć taki sam moment obrotowy. Ale Ty nie musisz tracić tej mocy bezpowrotnie!

Chip-tuning #2

Jeżeli dbasz o swój samochód i pamiętasz o zmianie oleju, filtrów i wkładów oraz używasz paliwa co najmniej 95 oktanowego z pewnych stacji – jest to propozycja dla Ciebie aby odzyskać właśnie te konie mechaniczne, których Twoi producenci samochodu pożałowali. To zasadniczo poprawi przyśpieszenie auta, a to zwiększy Twoje bezpieczeństwo na drodze. Łatwiej wyprzedzisz, płynniej przyśpieszysz.

Chiptuning jest więc zmianą oprogramowania komputera sterującego silnikiem tak, aby uzyskać wyższą sprawność, moc i moment oraz ewentualnie zmniejszyć nieco zużycie paliwa przy niezmienionym stylu jazdy. Robię to rozsądnie, nie narażając silnika na nadmierny wysiłek. Wybierając wybierasz wieloletnie doświadczenie, firmę która przeprowadziła setki modyfikacji zawsze indywidualnie podchodząc do klienta. Bądź jednym z mich zadowolonych klientów.

Oferta Chiptuningu

Wszystkim klientom oferuje profesjonalnej, indywidualne podejście. Dzięki pracy na najnowszym interfejsie do programowania, mogę zaoferować modyfikacje poprzez złącze OBD, Bench Mode lub BootMode. Dla każdego klienta (jeśli jest wybór) wybieram najlepszy sposób programowania.

Samo oprogramowanie również jest indywidualnie opracowywane, zawsze na podstawie pliku fabrycznego, zgranego z auta klienta. Poza najpopularniejszym zwiększeniem mocy, mogę wykonać również usługi dodatkowe typu: korekta tablicy DTC, wyłączenie start/stop, wyłączenie sondy lambda, wyłączenie ogranicznika prędkości, wyłączenie SCR, korekta dawki startowej, skalowanie wyświetlaczy itp...

W wybranych przypadkach (markach), modyfikację oprogramowania można również odpowiednio „ukryć” przed serwisem. Co to nam daje? Daje to możliwość chip tuningu silnika w okresie gwarancji! Dzięki temu cieszymy się większą mocą nie martwiąc się o ewentualne problemy w serwisie.

Jeśli jesteś zainteresowany zwiększeniem mocy swojego silnika, skontaktuj się ze mną w celu omówienia szczegółów. Poglądowo możesz sprawdzić jakie możliwości drzemią w twojej jednostce, poprzez katalog rozwiązań.

Modyfikacja oprogramowania ECU w silnikach wolnossących również jest możliwa. Jednak wykonywana jest ona znacznie sporadycznie. Dlaczego? Ponieważ silniki wolnossące nie posiadają potencjału, fabrycznie są dobre dopracowane i ciężką cokolwiek w nich poprawiać. Pamiętajmy, silnik wolnossący ma stałą, niezmienną dawkę powietrza jaka wpada do komory spalania. Tym samym fabryka dość dobrze i precyzyjnie określa dawki paliwa do znanej dawki powietrza. Tuner w tym przypadku nie ma możliwości zwiększenia ilości powietrza, jak to ma miejsce w przypadku silników turbo doładowanych.

Bywają jednak na rynku wyjątki silników wolnossących, gdzie producent sam ogranicza moc jednostki programowo. W tych przypadkach modyfikacja oprogramowania ma jak najbardziej sens, gdyż ze słabszej jednostki możemy zrobić tą mocniejszą.